Wednesday, February 21, 2007

Usability

Het tussenonderzoek naar methodes laat me steeds meer verdiepen in de wereld van Usability. Het meest interessant vind ik de grote machtstrijd tussen Usability en Design en de aanhangers van beide kanten hier in.

De onmogelijke liefde tussen Usability en Design intrigeert me en vraagt om meer onderzoek naar de idealen van deze twee.
Usability staat voor een gebruikerservaring die zo intuitief en simpel is dat de hele ervaring aangenaam en eenvoudig is, het wegnemen van frictie is hierbij de sleutel en dit houdt in dat alle elementen die niets te maken hebben met de inhoud of de besturing weggelaten worden.
Design staat voor een gebruikerservaring die zo intens mogelijk is een emotionele mooie ervaring waardoor je aandacht meegesleurd word en je blijft kijken naar de inhoud.

Het Usability kamp vind dat Ugly-Design de oplossing is, alle nutteloze elementen weg en alleen laten zien wat nodig is om de navigatie zo simpel mogelijk te houden. Volgens dit artikel moet de usability expert dan ook geen enkele kennis van ontwerpen hebben.

Het Design kamp vind dat iets vooral mooi moet zijn en een goeie ervaring geeft, hierdoor zullen gebruikers terugkomen en/of langer blijven waardoor je meer kan laten zien.

Het mooiste is als we allebei zouden kunnen doen maar in de praktijk zijn het vaak twee tegengestelde krachten. Bij een mooie site zijn links soms moeilijk te herkennen of de navigatie is niet consistent. Een lelijke site trekt mij persoonlijk helemaal niet maar de argumenten zoals in dit artikel kan ik me gedeeltelijk in vinden:
- Snelle laadtijden op allerlei soorten mediums
- Lelijke/simpele vormgeving geeft het idee dat het niet professioneel en daardoor open/bereikbaar.
- Simpele structuur
- Weglaten onzin sfeerplaatjes

Wat in het bovengenoemde artikel niet vermeld wordt is dat de functie van de website wel heel erg meespeelt bij het succes.

Mijn visie, er zijn twee soorten van Design; Pretty Design en Usable Design. Het ligt puur aan de functie, doel, doelgroep, medium welk van deze twee je kiezen zal.

Iets wat op moet vallen maak je mooi, het kan ook door een zo lelijk mogelijk ontwerp neer te zetten (wat wel zou opvallen maar in de negatieve zin).
Voor een ontwerp van iets functioneels als een webwinkel moet je aan de volgende punten denken; de winkel moet snel zijn (dus niet teveel plaatjes), de winkel moet makkelijk navigeerbaar zijn (onderzoek naar structuur), de winkel moet sfeer hebben (iemand aanzetten tot kopen is niet alleen producten aanbieden), de winkel moet betrouwbaar zijn (een goeie naam kan je niet kopen die moet je verdienen maar het ontwerp kan meespelen in het gevoel van betrouwbaarheid) en het design moet aangepast zijn naar de doelgroep.

Ugly-Design werkt alleen als de functie van de site zo hoog ligt dat de gebruikers het voor lief nemen. Er moet een reden zijn waarom een gebruiker terugkomt.
Doel = Nuttig, Navigatie = Goed, Design = Lelijk = Succes (datingsite)
Doel = Slecht, Navigatie = Goed, Design = Lelijk = Gefaald (-)
Doel = Nuttig, Navigatie = Slecht, Design = Lelijk = Gefaald (blackboard)


Ik denk zeker dat het mogelijk is om Usability en Design samen te laten werken maar het is zeker niet makkelijk en het kost tijd en tijd is vaak geld waardoor je bij snel resultaat vaak één van de uitersten zal krijgen. Ergo Design gaat niet altijd ten koste van Usability

No comments: