Wednesday, February 21, 2007

Dag 1: Introductie

Let the games begin:
Gert van de Beek mijn stagebegeleider was net terug van de wintersport en had bergen werk klaarliggen. Na een korte introductie op de afdeling waar ik terecht ben gekomen (Werk, Inkomen & Zorg) hebben we de stage opdracht nog een keer doorgenomen, PKO4all (het systeem waar ik onderzoek naar ga doen) en nog wat organisatorische dingetjes (computer, stoel, netwerktoegang, mail, ed.) geregeld.

De eerste dag bestond uit het doorlezen van informatie over PKO4all, Centric en de ontwerprichtlijnen (huisstijl) van Centric voor applicaties.

Wat mij opviel was hoe uitgebreid de ontwerprichtlijnen waren en met hoeveel situaties er rekening is gehouden. Bijvoorbeeld hoe veel karakters een tabel mag hebben, hoeveel pixels tussenruimte tussen 2 tabellen horizontaal en vertikaal. Wat me dan weer opviel is dat er niet een duidelijk schema te vinden is met de huisstijl kleuren (je zou ze wel uit de css bestanden kunnen halen).

Usability versus Design:
Deze term zal nog erg vaak in mijn onderzoek naar voren komen en ik moet de perfecte balans gaan zien te vinden tussen Usability en Design. Maar hierover volgt nog meer.

Links:
UsabilityWeb - Grote kennisbron over alles wat met Usability te maken heeft
Usarchy - Het echte doel van deze site is niet echt duidelijk maar ze hebben handige posts over Usability

No comments: