Tuesday, February 27, 2007

Sneltoetsen

Deze week staat bij mij in het teken van een eigen mening opbouwen over PKO4all Director. Vorige week had ik al een globale uitleg gekregen van de software en deze week ga ik er zelf mee aan de slag.

Maandag heb ik alle menuopties nagelopen, kijken wat alles doet, wat voor menuutjes na een optie tevoorschijn komen en of er een beetje logica inzit. Alles wat ik tegenkwam qua problemen of niet consistent met iets omgaan heb ik geinventariseerd en op basis van de resultaten van mijn onderzoek zal ik de interviews voorbereiden.
Voordeel hiervan is dat ik meer kennis van de software heb en extra opletten of de punten die ik tegen ben gekomen ook terug zullen komen in het onderzoek, of dat er misschien een 'trucje' onderbewust is aangeleerd om het probleem op te lossen.
Nadeel is dat ik erg moet letten dat ik niet (teveel) ga pushen naar de problemen en oplossingen die ik heb bedacht.

Nog nooit ben ik zo diep op usability ingegaan met een onderzoek, ik heb de laatste dagen veel literatuur gelezen over Usability en Design en op basis hiervan heb ik een aantal punten opgesteld waar ik op let bij de analyse;
- Globaal overzicht
- Muis navigatie
- Toetsenbord navigatie
- Consistentie menu's
- Consistentie vensters
- Consistentie benamingen
- Layout
- Gebruikersinstellingen

Nog nooit heb ik zo lang stilgestaan bij zoiets simpels als sneltoetsen en nu moet ik deze gaan testen in de software. Dit punt zal ik waarschijnlijk laten liggen tot bij het echte onderzoek omdat (in mijn ervaring) je nooit in het begin direct gebruik maakt van (alle) sneltoetsen. Pas wanneer je alle ins- en outs kent van een software pakket dan ga je je werkwijze efficiƫnter maken door de sneltoetsen te leren want vanaf dat moment weet je wat je wil en weet je hoe het heet.

De resultaten zal ik meenemen in het grote onderzoek ik ben nu immers een lerende gebruiker, maar ik ben (nog) niet functioneel met de software bezig geweest en daarom geef ik mijn bevindingen niet een hoge prioriteit omdat ik nog niet alle kennis en werkervaring heb met Director.

Ik moet wel zeggen dat nu ik bezig ben met onderzoek de dagen een stuk korter zijn :), er moeten nog wel verslagen afgerond worden en het PvA zal nog wel eens bijgesteld gaan worden maar nu is er iets meer afwisseling.

No comments: