Wednesday, April 11, 2007

Cursusisten Observeren

Afgelopen week heb ik een/de cursus PKO4all te Nijmegen mogen bijwonen. De uitgelezen kans om mensen die nieuw zijn met het pakket te kunnen observeren hoe ze met de software omgaan en waar moeilijkheden zitten.
De cursus werd aan 4 deelnemers gegeven, 2 mensen van de gemeente Nijmegen en 2 mensen vanuit Centric. Ieder van hen heeft een andere achtergrond van Consultant tot Java Programmeur.
Dit selecte groepje heeft de opdracht om een beslissingsboom te maken voor een bepaalde aanvraag in de gemeente Nijmegen en met de kennis van deze cursus kan dit gemaakt worden.

Drie dagen heen en weer reizen samen met Reduan die toevallig ook uit Alphen a/d Rijn komt was erg gezellig en erg leerzaam door de gesprekken en discussies die we voerden. Reduan is een Consultant voor Centric en heeft veel ideeën hoe dingen bij Centric beter opgezet kunnen worden.

De cursus is opgezet in een aantal onderdelen en aan de hand van eerst uitleg dan oefenen word het hele pakket duidelijk gemaakt. Wat mij opviel is dat als mensen éénmaal de juiste denkwijze hebben om een beslismodel op te zetten dat de software opeens een stuk makkelijker te leren is. Ikzelf heb al een aantal jaar met Macromedia Director gewerkt waar je eigenlijk eenzelfde soort denkwijze voor nodig hebt waardoor ik dit mooi kon observeren.

Een ander leuk punt is dat op een gegeven moment ze elkaar gingen helpen of elkaar wat uitleggen wat natuurlijk erg interessant om te zien/horen is.

Ik heb veel opgestoken van deze observaties maar ik moet wel in m'n achterhoofd houden dat deze groep onervaren gebruikers totaal anders omgaat met de software dan ervaren gebruikers. Maar de punten waar een lange leercurve bij zit en de punten waar men 'verdwaalde' zijn zeker interessant om mee te nemen in het verdere onderzoek.

Leuke uitspraken;
"Ik zit in de knoop!"
"De kat de boom uit kijken"

No comments: