Tuesday, March 27, 2007

Onderzoek voor Onderzoek

Het is een beetje rustig geweest omdat ik druk bezig was met onderzoek en opstellen van de aankomende onderzoeken. Jaja het onderzoek begint nu echt een beetje vorm te krijgen en de uitnodigingen voor de interviews zijn de deur uit. Samen met Gert hebben we de vragen nog doorgelopen aangevuld en zo is er al een leuk interview ontstaan. Morgen het eerste interview.

Ik hoor om mij heen wel steeds meer stiekeme suggesties over PKO4all of ik daar misschien op wil letten :), erg leuk in ieder geval en mocht het echt een groot probleem zijn dan komt dit als het goed is vanzelf naar boven in het verdere onderzoek.

Ook ben ik nu wel trots op mijn planning, ik moet alleen nog rekening houden met uren die ik kwijt ben voor voorbereiding en verwerking bij ieder onderzoek (dus dat word weer een versie hoger :P, maar de kleurtjes zijn mooi ;).

Weetje:
Als je zoekt in Google op "PKO4all" staat mijn Blog op positie 3!, kwam iemand vandaag mee, nu moet ik iets genuanceerder omgaan met mijn commentaar *paranoid look*.


Zo dit word dan globaal de opzet van het onderzoek, waarbij we nu in fase 2 interviews komen.

Het onderzoek
Zelfstudie
Doel: Inzicht krijgen in de software, markt, gebruikersgroep > ervaringen worden gebruikt om de interviews op te zetten

Interviews
Doel: Meningen, Ideeën, Problemen, Frustraties, Goeie punten uit de gebruikersgroep verkrijgen > resultaten dienen als input voor de creatieve sessie

Creatieve Sessie 1
Doel: Alle gebruikersgroepen samen laten denken aan oplossingen en deze ook uitwerken > Alle input word verwerkt en een voorstel opgezet dit word gebruikt ter invulling van sessie 2

Creatieve Sessie 2
Doel: Met de gebruikersgroepen naar de resultaten en uitkomsten van vorige sessie kijken en testen of deze geschikt zijn en eventueel met een voorstel komen > uitkomsten worden gebruikt voor opzet voorstel en adviesrapport

Observatie
Doel: Testen of de nieuwe methode/opzet voldoet aan de verwachtingen en kijken of het een verbetering is > Dit word meegenomen in het opzet voor het voorstel en het adviesrapport.

Feedbackronde
Doel: Laatste moment om aanvullingen en verbeteringen te doen aan het voorstel en de adviezen > opstellen eindversie van het adviesrapport en de voorstellen.

1 comment:

Unknown said...

Hoi Marco!
Eindelijk heb ik even tijd om rustig naar je blog te kijken en alles te lezen. Het ziet er naar uit dat je alles goed hebt bijgehouden. Probeer je bij de beschrijvingen in deze blog ook te richten op bepaalde beslissingen die je zelf neemt in je project.
Zoals de definitieve opzet van je onderzoek nu. Stond het al vast de je 2 creatieve sessies zou doen? Hoe ben je hiertoe gekomen? Een uitstekend idee trouwens, die ik goed ken vanuit de methode IAD (Iterative Application Development). Een gebruiker wordt op die manier ook steeds weer betrokken in het proces, waardoor de eventuele drempel om ermee te werken ook lager wordt. Werkt Centric ook nog met bepaalde methodes eigenlijk? Ik heb je maandag ook nog een mail gestuurd trouwens.
Groet en neem contact op wanneer je wat wilt vragen!